Papir i lange baner

Af Sofie Buch, redaktør

”Jeg kan bedst lide at læse lektier i kopier i stedet for i bøger, for så kan man strege under, og har ligesom det hele samlet, altså behøver man ikke sidde med et ark noter ved siden af”, udtaler Nikoline Ravn fra 3.k. Til trods for at arbejdsbyrden måske bliver lettet for elever ved læsning i kopier, bliver byrden tilsvarende tungere for miljøet og klimaet. Papir kommer fra en dyrebar ressource, nemlig træer, og fældningen, transporten samt produktionen er skadeligt for miljøet.

Klimaknud har undersøgt Sct. Knuds papirforbrug, og der tegner sig et billede af at Sct. Knuds fråser med papir ressourcerne.                                                                                                                                                   Hver fjortende dag modtager Sct. Knuds gymnasium 1 palle, som indeholder 48 kasser med 5 pakker papir af 500 ark i hver. Skolens papirforbrug bliver derved til 2.400.000 stykker papir om året, og til et forbrug på 2.513 stykker papir pr. lærer/elev. Til sammenligning forbruger Tornbjerg gymnasium kun 1.940 stykker papir pr. lærer/elev om året. Man kan derfor konkludere at en lærer/elev på Sct. Knuds gymnasium forbruger ca. 600 stykker mere papir om året end en elev fra Tornbjerg.   

Hvad kan man gøre?

Sct. Knuds gymnasium kunne igangsætte flere tiltag, som potentielt kunne nedbringe deres papirforbrug:

  • Skolen kunne opfordre lærerne til at scanne eventuelle papirer og lægge dem på fronter i stedet for at udlevere kopi ark. Ulempen herved ville være at de elever, som ikke medbringer computere i skolen, ikke har samme mulighed for at følge med i teksten. Men det har også den fordel, at elever ville være tvungent til at skrive noter, som faktisk ville forberede dem bedre til undervisningen.
  • Lærere kunne udelukkende modtage afleveringer på mail eller via fronter, dette ville også sætte papirforbruget ned.
  • Skolen kunne sætte elevernes papirkvote yderligere ned, de fleste elever når alligevel ikke denne kvote.
  • Skolen kunne købe flere lærebøger ind. Bøgerne ville skolen kunne genbruge mange år frem, og hvis der var flere hele klassesæt, så ville kopiering kunne nedsættes.
  • Skolen kunne skifte papir leverandør. Tornbjerg benytter leverandøren Lyreco, og en papirtype navngivet Future lasertech, som er EU-blomst-certificeret. EU-blomsten gives til de produkter, der har en reduceret indflydelse på miljøet gennem hele produktets livscyklus.     

Hvad mener du? Ville du være tilfreds med at læse lektier på computeren, eller vil du have dine kopier for dig selv?

Skriv en kommentar